auto_onderhoud

Om langer te genieten van uw auto is het van belang om deze goed en met regelmaat te onderhouden. Hiermee voorkomt u dat er onnodige reparaties gedaan moeten worden. Wanneer de auto goed wordt onderhouden, gaat deze langer mee en zal het brandstof verbruik gunstig zijn. Dit zorgt tevens voor een meer milieuvriendelijke gedachten, aangezien het brandstofverbruik af neemt en daarmee de uitlaatgassen verminderen. Dit is een voorbeeld om uw auto beter te onderhouden en daarmee ook nog het milieu en uw portemonnee te verbeteren.

In de volksmond wordt vaak gesproken over een grote- en kleine beurt. Bij de huidige generatie van auto’s is hier geen sprake meer van. De hedendaagse onderhoudsbeurten zijn onder te verdelen in vier verschillende categorieën.

Vaste Controle

Tijdens deze controle worden alle belangrijke zaken in de auto nagelopen zoals remmen en ophanging. Tevens wordt de oliefilter vervangen en de motorolie ververst.

Reparatie aan slijtagedelen

In de auto bevinden zich veel onderdelen die een bepaalde levensduur hebben die afhangt van het gebruik, zoals rem- blokken en schijven.

Tijd- kilometer- gebonden vervanging

Een aantal onderdelen in de auto zijn gebonden aan een vervangingsmoment dat wordt bepaald door de verstreken jaren en/of kilometers. Een van de bekendste problemen bij dit soort onderhoudsbeurten is de distributieriem.

Onvoorziene reparatie

Niet bij alle onderdelen kan een levensduur gegarandeerd worden gegeven, maar onvoorziene problemen zijn alledaags. Dit soort onderhoud is het meest noodzakelijk en vaak nauwelijks te voorkomen. De gemiddelde consument noemt dit logischerwijs het ‘meest irritante’ onderhoud.

Veel mensen hebben twijfels bij reparatie of vervanging van onderdelen en de kosten die deze met zich meedragen. Om voor uzelf meer zekerheid in te bouwen, is het raadzaam om zelf een soort van check uit te voeren. Een handig hulpmiddel is de onderhoudsmeter van de ANWB. Dit hulpmiddel geeft een indicatie van de onderhoudskosten voor de komende drie jaar.

Een autoband moet de juiste spanning hebben voor het beste resultaat en mag daarom niet te hard of te zacht zijn. Bij de meeste tankstations is het mogelijk om de bandenspanning te controleren en deze tevens weer op te pompen indien nodig. Als je dit niet goed bij houdt neemt het brandstofverbruik toe, omdat er meer krachten vrij moeten komen om de ‘slappe’ banden aan het rollen te krijgen doordat deze meer rolweerstand kennen. Een maandelijkse controle van de bandenspanning is niet overbodig. Doe dit wel altijd wanneer de banden ‘koud’ zijn.

Verder bestaan er twee verschillende type banden, een zachte en harde band. Een zachte band heeft minder grip op de weg, waardoor de kans op slippen hoger is en daarmee in veel gevallen zorgt voor een langere remweg. Een te harde band daarentegen staat bol, wat weer voor minder grip op de weg zorgt doordat de band minder contact maakt met de weg.